بیرون زدگی دیسک کمر چیست و چگونه ایجاد میشود
دیسک ها در ستون فقرات ، بافت های  منحصر به  فردی هستند که در بین  مهره ها قرار گرفته اند نقش این بافت غضروفی فراهم آوردن انعطاف و حرکات طبیعی در ستون فقرات است . در دوران جوانی دیسک ها ،دارای کپسول سالم و محتوای آب نرمال هستند  با افزایش سن آب دیسک ها کاهش می یابد و دیوار بیرونی دیسک ها آسیب پذیر می شود.
در این مرحله  عمدتا  بیماران با شکایت درد کمر هنگام  بلند شدن یا  نشستن مراجعه می کند . در  MRI  این افراد دیسک ها، سیاه رنگ شده اند اما نشانه واضحی از فشار روی اعصاب یا نخاع وجود ندارد.
در  صورتیکه  فرد زمینه  ژنیتکی  برای  خراب شدن  دیسک کمر داشته باشد ، لایه  خارجی  دیسک (کپسول دیسک)  پاره  می شود و محتویات  دیسک کمر  بیرون  می ریزد . در این  بیرون زدگی دیسک کمر  به دلیل  فشار  قطعات خارج  شده  از دیسک کمر بروی ریشه های عصبی علاوه به درد کمر ، درد شدید در پاها بوجود می اید که مقاوم به درمان داروئی معمول هستند.

⭐⭐⭐ دکتر علیرضا تیموری متخصص جراح ستون فقرات و جراح دیسک کمر در تهران با سالها تجربه ، عضو هیئت علمی دانشگاه و پذیرش در بیمارستان های دولتی با بیمه ، تلفن تماس : 02188573557 | 02188573559

حتما بخوانید
نشانه های دیسک کمر یا بیرون زدگی دیسک کمر چیست
از نشانه های بیرون زدگی دیسک کمر در مواردی علاوه بر درد کمر و پاها به دلیل فشار دیسک پاره شده به  اعصاب ،عملکرد عصب درگیر مختل می شود. نتیجه این اتفاق ناتوانی بیمار در حرکت دادن مچ پا ، زانو یا تمام پا می شود وحتی در مواردی منجر به بی اختیار ی ادراری – مدفوعی می گردد.
کمردرد یکی از شایعترین مشکلات انسان می باشد.تعدادی از افرادی که دچار کمردرد می شوند ومتعاقب آن درد تیرکشنده به پا پیدا می کنند دچار بیماری بیرون زدگی دیسک کمر شده اند.در صورتیکه
1- درد شدید باشد وبه درمان های دارویی پاسخ ندهد
2- همراه با ضعف پا یا بی اختیاری ادراری-مدفوعی باشد
بیمار تحت عمل جراحی دیسک کمر با عنوان تخلیه دیسک به روش میکروسکوپی قرار می گیرد.طول برش در این عمل3-4سانتی مترومدت این عمل کمتر از  2ساعت است.درد بیمار بعد از عمل برطرف می شودوبیمارمعمولا روزبعد از عمل می تواند راه برود و2 -3 هفته بعد از عمل به زندگی طبیعی برگردد. رعایت مراقبت های بعد از جراحی دیسک کمر، بسیار مهم است. این جراحی توسط جراح دیسک کمر یا جراح ستون فقرات صورت میگیرد.

چه مواردی از بیرون زدگی دیسک کمر نیاز به جراحی دیسک کمر دارد
موارد زیر، معمولا برای درمان به جراحی دیسک کمر نیاز دارند و توسط جراح دیسک کمر انجام میگردد
الف ) درد شدید ومقاوم به درمان های طبی باشد.
ب) همراه با ضعف عملکرد پا ، بی اختیاری ادراری – مدفوعی باشد
 جراحی ضروری ویگانه درمان صحیح واستاندارد است .
بدیهی است تاخیر در درمان در موارد ضعف پاها و بی اختیاری ادراری –مدفوعی می تواند منجر به پیشرفت علائم وعدم بهبود حتی با جراحی بیرون زدگی دیسک کمر شود.
موفقیت درمان غیر جراحی برای بیرون زدگی دیسک کمر چقدر است؟
اگر فرد تمام موارد تجویزی را پس از معاینه بیرون زدگی دیسک کمر رعایت کند، بعد از 2 تا 4 هفته پس از درمان درد 70 تا 90 درصد بهبود خواهد یافت. بهبود نهایی که فرد بتواند به حالت طبیعی برگردد و دیگر مشکلی نداشته باشد، 4تا6 ماه زمان نیاز دارد. اما اگر فرد موارد گفته شده را رعایت کند و عضلات اطراف نخاع را تقویت کند، سفتی این عضلات بیشتر خواهد شد و بعد از مدتی نخاع را به حالت طبیعی در می آورند. در این حالت فشار بین مهره ای از روی دیسک برداشته می شود، مکانیسم های ترمیمی بدن هم به بهبودی خود کمک می کند و به تدریج فرد بهبود می یابد. جز در موارد اندک که چاره ای وجود ندارد، سعی می کنیم بیمار را جراحی دیسک کمر نکنیم.

دریافت نوبت و مشاوره جراحی تماس بگیرید