مهره های ستون فقرات به واسطه ساختاری که دارند یک ساختمان پایدار و با ثباتی هستند.گاهی اوقات جراحی لغزندگی مهره کمرو بخصوص در خانم های بالای 50 سال به دلایلی از جمله تغییرات هورمونی،پایداری ستون فقرات از بین می رود .در این موارد یک مهره کمر بر روی مهره زیرین خود لغزیده و به جلو می رود این موضوع باعث فشار روی اعصاب ودر نتیجه درد شدید کمر و پا می شود به نحوی که به تدریج فرد قادر به راه رفتن طولانی نخواهد بود.در این موارد بیمار باید تحت عمل جراحی لامینکتومی برای آزاد کردن اعصاب و پایدارسازی ستون فقرات با پیچ و راد تیتانیومی قرار گیرند این بیمار یک یا دوروز بعد از عمل قادر به راه رفتن می باشندودرد پاها بعد از جراحی بر طرف خواهد شد.در صورت پوکی استخوان،درمان هم زمان پوکی استخوان ضروری است.معمولا بعد از جراحی برای 2 ماه توصیه به استفاده از کمربند های مخصوص(LOS)می شود.

لغزندگی مهره کمر اغلب در چه افرادی اتفاق می افتد؟
شایعترین فرم سرخوردگی مهره کمر ،اغلب در زنان بعد از سن یائسگی و با وزن بالا اتفاق می افتد. مطالعات علت این موضوع را به تغییرات هومورنی وپوکی استخوان در این دوران مرتبط می دانند.

⭐⭐⭐ دکتر علیرضا تیموری جراح متخصص مغز و اعصاب متخصص ، جراح ستون فقرات و جراحی مهره کمر در تهران با سالها تجربه ، عضو هیئت علمی دانشگاه و پذیرش در بیمارستان های دولتی با بیمه ، تلفن تماس : 02188573557 | 02188573559

چگونه این بیماری در ستون فقرات رخ می دهد؟
ستون فقرات انسان با سیستم های  مختلف استخوانی ،  عضلانی و لیگامانی دارای یک پایداری و ثبات است . چنانچه این عوامل پایدار کننده دچار آسیب شوند ستون فقرات دچار ناپایداری می شود  در بیماری  اسپوندیلولیستنریز یا  لغزیدگی  مهره ها  عمدتا به دلیل نقص در  ساختار استخوانی مهره  بخصوص قسمت متصل کننده  فاست های مهره ها بوجود می آید که به آن لیزخوردگی مهره کمر ، سرخوردگی مهره کمر یا به طور عمومی لغزندگی مهره کمر میگویند.

حتما بخوانید تا تفاوت دیسک کمر و لغزندگی مهره کمر را بدانید : جراحی بیرون زدگی دیسک کمر

علائم  لغزندگی مهره کمر
لغزندگی مهره کمردر این بیماری به دلیل ناپایدار بودن ستون فقرات ، فشار برریشه های عصبی به دلیل حرکت رو به جلو مهره بالایی بیماران عمدتا با این علائم مراجعه می کنند
الف ) درد پاها که اغلب به این صورت توصیف می شود که بیمار قادر به راه رفتن طولانی نمی باشد  و در صورتیکه مثلا بیش از 200 متر راه برود  پاها دچار درد و بی حسی می شوند و بیمار مجبور خواهد بود که برای طی مسافت های طولانی چند مرتبه در بین راه بنشیند.
ب) درد کمر درد کمرعمدتا حین خم شدن به جلو ویا بالا رفتن از پله ها تشدید میشود.

چه بیمارانی نیاز به جراحی لغزندگی مهره کمر دارند
درصورتیکه بیمار با تشخیص این بیماری علی رغم درمان طبی از جمله دارو درمانی و فیزیوتراپی :
  • درد مقاوم در پاها داشته باشد به طوری که این درد وناتوانی مانع از عملکرد مستقل فرد شود.
  • در تصویر برداری کنترل ، درجه لغزیدگی مهره افزایش یافته باشد .
  • این بیماری منجر به ضعف حرکتی پاها  شده باشد

روش جراحی لغزندگی مهره کمر چگونه است؟
اساس جراحی سرخوردگی مهره کمر شامل  دو قسمت می باشد که توسط جراح ستون فقرات انجام میگردد :
  • برداشتن فشار از روی عناصر عصبی از جمله ریشه ها که این کار با برداشتن دیواره خلفی کانال استخوان وگشادکردن فورامن ها (سوراخی که ریشه های عصبی از آن خارج می شود) به دست می آید. به همین دلیل است که این جراحی باید توسط جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات انجام شود.
  •  پایدارسازی ستون فقرات که این کار با کار گذاری سیستم پیچ ومیله های تیتانیومی واستفاده از پیوند استخوانی به دست می آید.

نکته مهم در این جراحی
نکته مهم جراحی مهره کمر برداشتن کامل فشار از روی عناصر عصبی و برقرار کردن بستر مناسب استخوانی برای پیوند استخوان می باشد. چنانچه موارد فوق رعایت نشود یا علائم بیمار به طور کامل بهبود پیدا نمی کند یا علی رغم کار گذاری سیستم فیکس کردن مهره ها ،جوش خوردن استخوانی ایجاد نمی شود.

دریافت نوبت و مشاوره جراحی تماس بگیرید